Show-b(l)i(t)zz-ul lui Seelview

ATENȚIE! Este interzisă reproducerea, preluarea și/sau modificarea tuturor informațiilor prezentate în acest interviu fără acordul meu și fără a preciza sursa: Diana’s Music & Culture Blog https://musicandcultureblog.wordpress.com

Silviu Săndulescu (Seelview) este unul dintre cei mai buni fotografi din show-bizz-ul românesc (în opinia mea :P). Prin fața obiectivului camerei sale foto au trecut vedete precum Smiley, Morandi, Lora, Kat DeLuna, Guess Who, Sunrise INC, Connect-R, Dj Project, Radio Killer și mulți, mulți alții. Cum a ajuns să îi pozeze, cum decurge o ședință foto, dar și ce înseamnă să lucrezi cu artiștii, aflați în interviul care urmează.

Diana: Când ai început cu fotografia?

Silviu: Cu fotografia ca hobby, prin 2006, când mi-am luat prima cameră. Nu era una profesională, era între și între și făceam poze la flori, prin parcuri, mă duceam la munte, la mare. Pe urmă, prin 2008, când lucram la MyBand mi-am luat prima cameră profesională. În prima săptămână după ce mi-am cumpărat-o, mergeam la concerte, interviuri cu vedete. Atunci a început totul, am avut și deschidere prin revista și site-ul MyBand către artiști, către lumea asta. Dintr-una într-alta am început cu ședințele foto, cu poze la concerte.

Diana: Ai urmat cursuri în acest sens sau ai fost autodidact?

Silviu: Autodidact, de pe net. Am văzut foarte, foarte multe poze, ce au făcut alții, am citit multe chestii tehnice, cum lucrau alții și lucruri de genul ăsta. Dar n-am luat cursuri, n-am citit cărți de specialitate. Doar de pe Internet și mult exercițiu.

Diana: Ai vreun fotograf care ți-a fost model?

Silviu: Mai mulți chiar. De la noi ar fi Alex Gâlmeanu și Ciprian Strugariu și din afară David Hill și Mario Testino.

Diana: Ce model de cameră ai avut prima dată?

Silviu: Era un Canon S3 IS, ultra-zoom, nu i se schimba obiectivul, avea 12Xzoom. Când am cumpărat-o, îmi plăcea cel mai mult că avea macro 0 cm și când făceai poză la o floare foarte aproape de ea, vedeai totul în super-detaliu.

Diana: Și în prezent cu ce lucrezi?

Silviu: Acum am un 50D, cu mai multe obiective care se asamblează unul într-altul. Asta ca parte fotografică.

Diana: Care a fost prima vedetă cu care ai lucrat?

Silviu: Prima ședință foto a fost cu Dana Nicula, era dj la OneFM și a fost o ședință mai fashion pentru revista MyBand, dar prima și prima dată când am lucrat ca fotograf cu vedete a fost la un interviu cu fetele de la Sugababes, când au venit în țară.

Diana: Cine ți-a mai trecut prin fața obiectivului?

Silviu: Foarte multă lume. Toată gașca lui Moga: Smiley, Alex Velea, Simplu. Apoi la videoclipuri pentru Puya, Animal X, concerte cu Direcția 5, cu Vama, Holograf și mulți alții. Dar cel mai mult mi-a plăcut când am avut o ședință făcută ad-hoc cu Kat DeLuna. Eram începător atunci, nici nu aveam aparatură. Noi eram ultimii la rând să-i luăm interviu și după ce am luat interviul, am zis „Hai să facem poze pentru un poster în revistă!” și am făcut câteva poze în 10 minute, care au intrat în revistă. Ea a fost prima și singura artistă străină cu care am făcut o ședință foto.

Diana: Cu cine ai colaborat cel mai bine la un photo-shooting?

Silviu: Aș zice cu Smiley. Cu el am avut doar o ședință foto, dar și multe filmări de videoclip, concerte. El este foarte expresiv, pot spune că „face dragoste” cu camera! (râdem) Da, zâmbește și are un fel de a fi, foarte tare. Dar strict ca ședință foto, cu băieții de la Sunrise INC. fiindcă în patru ore am făcut pozele, au ieșit super-bine, toată lumea a fost mulțumită. Și prin chestia asta m-am băgat și fotograf la CatMusic.

Diana: Zi-ne cu cine ai lucrat cel mai greu.

Silviu: La ședința foto de săptămâna trecută, cu Linette. A durat 12 ore, de la ora 18 până la 6 dimineața. A fost greu pentru că a schimbat foarte multe ținute, ea nu era nici obișnuită cu ședințele foto, fiind la început. În sensul ăsta a fost greu, dar așa, cu majoritatea m-am înțeles bine, nu au fost mari probleme.

Diana:  Povestește-ne o întâmplare haioasă, ciudată sau mai specială de la o ședință foto.

Silviu: Ar fi asta cu Kat DeLuna fiindca a fost ad-hoc și nu eram pregătit deloc, dar a ieșit bine. Hm, ciudat a mai fost când am făcut niște poze cu Dj Sava și Raluka, într-un studio improvizat, un perete cu niște hârtii pe jos. Nici nu vreau să mă gândesc ce era în mintea lor când au văzut studioul ăla, dacă îl poți numi așa. Dar, au ieșit niște poze foarte drăguțe, în ciuda studioului făcut pe loc. Am avut lumini, tot ce trebuie, dar a fost așa, cam urât.

Diana: Nu s-a întâmplat vreodată să cadă cineva, să-și rupă vreun picior sau vreun fenomen ciudat al naturii? :))

Silviu: Nu, asta nu. Am avut grijă de ei.

Diana: Cum decurge o ședință foto?

Silviu: Ședința foto începe cu câteva zile sau chiar săptămâni înainte de shooting-ul propriu-zis, când vorbesc cu artistul. Pe urmă, se stabilește ce haine poartă, dar de obicei au ei stiliștii lor și își aleg dinainte sau vin cu hainele lor, dacă e cazul, acum depinde de fiecare. Apoi stabilim locația care se potrivește cel mai bine, ne vedem acolo cu toții, cu make-up artist-ul, stilistul, dacă e cazul sau nu, hair-stylist-ul, cu artistul și ne apucăm de treabă. Că durează patru ore, că durează 12, asta rămâne de văzut pe parcurs. Urmează să selectez pozele cele mai reușite, pot fi și 100 sau mai multe, le trimit artistului sau aleg eu, în funcție de cerințele lui. Se aleg 10-15 poze finale, pe care le editez și într-o săptămâna le livrez. Apoi artiștii le fac publice, fac ce vor cu ele.

Diana: Spune-mi, cât de greu este să pătrunzi în breasla fotografilor din show-bizz ca începător și dacă există concurență mare în ea?

Silviu: Se intră greu. Îți trebuie aparatură, în primul rând, care costă foarte mult și ca să faci rost de banii necesari trebuie să faci poze. E ca un cerc vicios. Inițial, trebuie să faci o investiție, oricât de mică sau mare ar fi, pentru a-ți putea lua minimul necesar. Cât despre competiție, nu poți să spui că ești la concurență cu marii fotografi de la noi pentru că ei au deja clienții și renumele lor. La ei funcționează inerția. Eu, de pe o zi pe alta. Fac o ședință aici, un concert pe-acolo, o ședință foto pe dincolo. Poate voi ajunge și eu mai mare, să apeleze la mine lumea mai des. Ideal ar fi să apeleze direct artiștii la tine.

Diana: Ai clienți ai tăi cu care lucrezi mereu?

Silviu: N-am avut niciodată anumiți clienți cu care să lucrez mereu. Tot timpul s-a întâmplat să mă recomande cineva, le-am făcut poze, le-a plăcut și m-au recomandat mai departe și așa am mers din ședință în ședință.

Diana: Pe lângă vedete, tu realizezi și poze cu peisaje, locuri, oameni obișnuiți. Ce te inspiră?

Silviu: Vorbeam cu un prieten de-al meu, la început, când mă apucasem nu neapărat de ședințe foto, ci de portrete cu fete, cu băieți, eu făcând poze de mult timp unor peisaje, locuri, orașe, am zis: „Mă, pozele cu portrete ar trebui să fie la fel ca pozele cu peisaje, numai că pui și un om acolo. Dacă faci chestia asta, e perfect! Iese o poză bună.” Eh, acum, fiind profesionist și lucrând cu artiști, nu prea mai merge așa. Trebuie să pui accentul pe artist, pe trăsăturile lui. Trebuie să țin cont de multe alte chestii acum.

Diana: Cum alegi locul unei ședințe foto în natură, de exemplu?

Silviu: Am făcut foarte puține ședințe foto în natură până acum, dar aleg locul care îmi place și care mă inspiră cel mai mult. Iar dacă ar fi ședință foto indoor, într-un club, să zicem, pentru că ședințele foto sunt de obicei low-budget sau no-bugdet, îi alegem pe cei care ne primesc gratis. Îmi fac o listă cu câteva locații care ne plac și cam asta e. În general am fost mulțumit de ce am ales.

Diana: Ai un tip preferat de poze: cu portrete, peisaje, vedete etc?

Silviu: Îmi place să-i fac poze lui Smiley!😀

Diana: Photoshop-ul este peste tot sau pot fi realizate poze care mai apoi să fie publicate și fără editare?

Silviu: Da, nu ai cum să treci fără Photoshop. Se poate lăsa o poză needitată, dar mi-ar plăcea doar mie și probabil altor doi-trei oameni, însă artistului, cu siguranță, nu! El are nevoie de câteva retușuri. Puține, multe, depinde de fiecare.

Diana: Multe persoane sunt de părere că pozele developate parcă sunt mai vii, palpabile. Tu ce crezi?

Silviu: Da, așa e cu pozele pe film, pentru că și acum, în era digitală, chiar și eu folosesc un plug-in care imită filmele vechi, tradiționale, old-school care se foloseau înainte. Totul tinde spre film, chiar dacă tragi cu digital. Iar în afară, la ședințele foto ultra-mega-scumpe, chiar se trage pe film. Uneori.

Diana: Din perspectiva unui fotograf, preferi pozele developate pe suport fotografic sau stocate în calculator?

Silviu: Dacă ar fi să mă gândesc la fotografii ca acelea pe care le avem noi de când eram mici, de pus în album, le prefer pe cele stocate în calculator. Dar dacă e vorba de un poster sau tablou, să-l pui pe perete mare sau cum am pățit de curând, era la intrarea într-un club poza cu Voxis, cât toată clădirea. Era imensă, este cea mai mare poză de-a mea pe care am văzut-o!

Diana: Ai pozat faza asta? ;))

Silviu: Nu, dar aveau ei poză.

Diana: Mai știi câte poze ai făcut până în prezent?

Silviu: În total, cred că peste 100.000 de poze.

Diana: Le mai ai pe toate?

Silviu: Pe majoritatea. Eu nu șterg decât ceva pe care sunt sigur că n-o să mai folosesc, adică poze care sunt stricate, urâte sau greșite. Dar pe majoritatea le păstrez. Până la urmă calitatea contează, nu cantitatea.

Diana: Corect!

Diana: Am observat că primăvara îți poartă ghinion, dar în același timp și noroc. Spun asta pentru că ai început colaborarea cu MyBand în martie 2007 și ai terminat-o în martie 2009, apoi ai început cu Divercity Cafe în mai 2009 și ai terminat în martie 2010, iar în aprilie 2010 ai început cu Monden.info și ai terminat toamna, de această dată. Primăvara anului 2011 ce ți-a adus?

Silviu: Foarte adevărat! E primăvară? Că după vremea de afară, nu prea s-ar părea. (râde) Ce să-mi aducă, două ședințe foto. Dar să vedem, fotografiile făcute acum, poate duc la ceva mai mare.

Diana: Eh, și mai e încă o lună de primăvară.

Silviu: Când începe primăvara, te anunț!🙂

Diana: Dă-ne câteva sfaturi nouă, fotografilor amatori, care să ne ajute să facem poze cât mai profi!

Silviu: Aș fi tentat să zic: „Citiți nu știu ce și gândiți-vă când faceți o poză!”, dar nu! De cele mai multe ori, faceți cum vă vine poza și încercați să vă corectați de fiecare dată după ce o vedeți și în felul acest veți ajunge la ceva mai bun.